Strona główna / Senior / Żyj zdrowo / Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna, przede wszystkim u ludzi w wieku średnim i starszych wydłuża ich życie, zapobiega przedwczesnej śmierci i poważnym chorobom.
Aktywność fizyczna nie tylko pomaga walczyć z nadwagą i otyłością, ale także korzystnie wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Sport jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania chorobom cywilizacyjnym takim jak nadciśnienie czy cukrzyca. Pamiętaj, że aktywność fizyczna poprawia twój stan zdrowia nawet wtedy, gdy nie tracisz wagi.

Co daje nam aktywność fizyczna?

  • pomaga w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała, redukuje masę tłuszczową
  • poprawia samopoczucie
  • wzmacnia serce i poprawia stan układu krążenia
  • poprawia sprawność fizyczną
  • obniża ciśnienie krwi
  • obniż ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych
  • chroni przed osteoporozą
  • zwiększa ilość masy kostnej
  • wpływa na wzrost cholesterolu HDL (tzw. „dobry cholesterol”) i  redukuje zawartość w osoczu małych gęstych LDL (tzw. „zły cholesterol”)
  • obniża ryzyko cukrzycy
  • redukuje uczucie depresji i niepokoju
  • wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie umysłu (tj.: podejmowanie decyzji, planowanie, pamięć krótkotrwałą)
  • zmniejsza niepokój
  • poprawia jakość snu

Jak ćwiczyć?

  • dostosuj intensywność ćwiczeń do swoich możliwości i kondycji
  • jeżeli zaczynasz ćwiczyć rób to powoli i ostrożnie, z czasem zwiększaj stopniowo intensywność wysiłku – docelowo ćwicz ponad 30 minut pięć razy w tygodniu
  • ćwicz przy muzyce – jest to dodatkowa rozrywka
  • podczas ćwiczeń stosuj różnorodność po to, aby aktywność nie stała się nudna i rutynowa
  • pamiętaj o rozgrzewce przed treningiem po to, aby chronić twój organizm przed kontuzjami
  • nigdy nie ćwicz bezpośrednio po posiłku, odczekaj minimum godzinę
  • wybierz sport, który będzie sprawiał ci przyjemność
  • ćwicz w ulubionym miejscu: na dworze lub w zamkniętym pomieszczeniu
  • ćwicz w grupie, masz wtedy większą motywację a poza tym razem zawsze weselej
  • ćwicz na równym terenie pozbawionym śliskiego podłoża – aby uniknąć urazów ciała

Żyj aktywnie

Ćwiczenia fizyczne poprawiają twój stan zdrowia i pozwalają ci dłużej żyć!

  • dużo spaceruj
  • idź pieszo do sklepu, na pocztę czy do apteki
  • wykorzystuj proste formy aktywności takie jak marsz czy jazda na rowerze
  • ogranicz oglądanie TV
  • nie jedz podczas oglądania TV
  • wysiadaj z autobusu wcześniej i przejdź resztę drogi
  • notuj swoje osiągnięcia – nowe rekordy są zawsze motywujące

Aktywności dobre dla Ciebie

  • taniec i ruch przy muzyce
  • gimnastyka
  • pływanie
  • jazda na rowerze
  • spacer lub marsz (np. z kijkami)