Strona główna / Senior / Żyj zdrowo / Aktywność fizyczna

  • pomaga w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała, redukuje masę tłuszczową
  • poprawia samopoczucie
  • wzmacnia serce i poprawia stan układu krążenia
  • poprawia sprawność fizyczną
  • obniża ciśnienie krwi
  • obniż ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych
  • chroni przed osteoporozą
  • zwiększa ilość masy kostnej
  • wpływa na wzrost cholesterolu HDL (tzw. ?dobry cholesterol?) i  redukuje zawartość w osoczu małych gęstych LDL (tzw. ?zły cholesterol?)
  • obniża ryzyko cukrzycy
  • redukuje uczucie depresji i niepokoju
  • wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie umysłu (tj.: podejmowanie decyzji, planowanie, pamięć krótkotrwałą)
  • zmniejsza niepokój
  • poprawia jakość snu
  • dostosuj intensywność ćwiczeń do swoich możliwości i kondycji
  • jeżeli zaczynasz ćwiczyć rób to powoli i ostrożnie, z czasem zwiększaj stopniowo intensywność wysiłku ? docelowo ćwicz ponad 30 minut pięć razy w tygodniu
  • ćwicz przy muzyce ? jest to dodatkowa rozrywka
  • podczas ćwiczeń stosuj różnorodność po to, aby aktywność nie stała się nudna i rutynowa
  • pamiętaj o rozgrzewce przed treningiem po to, aby chronić twój organizm przed kontuzjami
  • nigdy nie ćwicz bezpośrednio po posiłku, odczekaj minimum godzinę
  • wybierz sport, który będzie sprawiał ci przyjemność
  • ćwicz w ulubionym miejscu: na dworze lub w zamkniętym pomieszczeniu
  • ćwicz w grupie, masz wtedy większą motywację a poza tym razem zawsze weselej
  • ćwicz na równym terenie pozbawionym śliskiego podłoża ? aby uniknąć urazów ciała

Ćwiczenia fizyczne poprawiają twój stan zdrowia i pozwalają ci dłużej żyć!

  • dużo spaceruj
  • idź pieszo do sklepu, na pocztę czy do apteki
  • wykorzystuj proste formy aktywności takie jak marsz czy jazda na rowerze
  • ogranicz oglądanie TV
  • nie jedz podczas oglądania TV
  • wysiadaj z autobusu wcześniej i przejdź resztę drogi
  • notuj swoje osiągnięcia ? nowe rekordy są zawsze motywujące
  • taniec i ruch przy muzyce
  • gimnastyka
  • pływanie
  • jazda na rowerze
  • spacer lub marsz (np. z kijkami)

 

Aktywność fizyczna jest ważna na każdym etapie naszego życia. Już od najmłodszych lat, przez różnego rodzaju aktywności budujemy swoją sylwetkę, wzmacniamy układ mięśniowy i kostny. Osoby w wieku średnim i starszym powinny przede wszystkim dbać o ten obszar, zapobiega on bowiem poważnym chorobom i przedwczesnej śmierci. 
Ćwiczenia, ruch dodatkowo pomagają walczyć z nadwagą i otyłością, ale także korzystnie wpływają na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Sport jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania chorobom cywilizacyjnym takim jak nadciśnienie, cukrzyca czy depresja. Związane jest to z wydzielaniem hormonu szczęścia - endorfiny. Pamiętaj, że aktywność fizyczna poprawia twój stan zdrowia nawet wtedy, gdy nie tracisz wagi. 

 Co daje nam aktywność fizyczna?

  • pomaga w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała, redukuje masę tłuszczową
  • poprawia samopoczucie
  • wzmacnia serce i poprawia stan układu krążenia
  • poprawia sprawność fizyczną
  • obniża ciśnienie krwi
  • obniż ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych
  • chroni przed osteoporozą
  • zwiększa ilość masy kostnej
  • wpływa na wzrost cholesterolu HDL (tzw. "dobry cholesterol") i  redukuje zawartość w osoczu małych gęstych LDL (tzw. ?zły cholesterol?)
  • obniża ryzyko cukrzycy
  • redukuje uczucie depresji i niepokoju
  • wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie umysłu (tj.: podejmowanie decyzji, planowanie, pamięć krótkotrwałą)
  • zmniejsza niepokój
  • poprawia jakość snu

 Jak ćwiczyć?

Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem wykonywania ćwiczeń zbadać swoje BMI. Dane te pozwolą Ci ocenić jaki jest stan twojego zdrowia. Kalkulator BMI znajdziesz tutaj. Dopasuj trening do zaleceń trenera personalnego lub lekarza. Dostosuj również dietę - treningi bez odpowiedniej diety nie dadzą wyraźnych rezultatów. 
Podpowiadamy w kilku punktach jak zacząć zabawę ze sportem:

  • dostosuj intensywność ćwiczeń do swoich możliwości i kondycji
  • jeżeli zaczynasz ćwiczyć rób to powoli i ostrożnie, z czasem zwiększaj stopniowo intensywność wysiłku - docelowo ćwicz ponad 30 minut pięć razy w tygodniu
  • ćwicz przy muzyce - jest to dodatkowa rozrywka
  • podczas ćwiczeń stosuj różnorodność po to, aby aktywność nie stała się nudna i rutynowa
  • pamiętaj o rozgrzewce przed treningiem po to, aby chronić twój organizm przed kontuzjami
  • nigdy nie ćwicz bezpośrednio po posiłku, odczekaj minimum godzinę
  • wybierz sport, który będzie sprawiał ci przyjemność
  • ćwicz w ulubionym miejscu: na dworze lub w zamkniętym pomieszczeniu
  • ćwicz w grupie, masz wtedy większą motywację a poza tym razem zawsze weselej
  • ćwicz na równym terenie pozbawionym śliskiego podłoża, aby uniknąć urazów ciała

Żyj aktywnie

Ćwiczenia fizyczne poprawiają twój stan zdrowia i pozwalają ci dłużej żyć! Aktywność fizyczna to nie tylko godziny spędzone na siłowni. W ciągu dnia możesz zrobić naprawdę dużo dobrego dla swojego organizmu. Co możesz zrobić? Podpowiadamy:

  • dużo spaceruj
  • idź pieszo do sklepu, na pocztę czy do apteki
  • wykorzystuj proste formy aktywności takie jak marsz czy jazda na rowerze
  • ogranicz oglądanie TV
  • nie jedz podczas oglądania TV
  • wysiadaj z autobusu wcześniej i przejdź resztę drogi
  • notuj swoje osiągnięcia - nowe rekordy są zawsze motywujące

Aby nie zniechęcić się już w pierwszych dniach wybierz różne formy aktywnego spędzania czasu. Sprawdź w czym się czujesz najbardziej komfortowo. Jeżeli na słowo bieganie, od razu uciekasz, to spróbuj czegoś innego. Taniec i ruch przy muzyce to bardzo intensywne treningi, które pozwalają się dodatkowo wyszaleć i oderwać od codzienności. Basen i jazda na rowerze opalą naszą skórę na piękny brąz. A na marsz z kijkami chętnie wybierze się nasz pupil. Rozpoczęcie treningu zaczyna się od naszego umysły. Kiedy zdamy sobie sprawę, że warto jest dbać o siebie i o swoje zdrowie to już duży sukces.

Także do dzieła! 

x